1.BASAMAK: Öğrencinin var olan becerilerinin tespiti amacıyla performans düzeyinin belirlenmesi.
Bireyselleştirilmiş eğitim programında çocuğun performans düzeyine ilişkin ifadelerin yer alması gerekmektedir. Öğrencinin performans düzeyi, ayrıntılı değerlendirme sonuçlarına dayalı olarak hazırlanan, öğrencinin yapabildikleri ve yapamadıklarını tanımlayan özet ifadelerdir. Performans düzeyi ifadesinin bireyselleştirilmiş eğitim programında yer alması, ailelerin ve öğretmenlerin öğrencinin programda göstermiş olduğu ilerlemeyi belirlemeleri açısından son derece önemlidir. Bu ifadeler, değerlendirme sonuçlarını açık ve anlaşılır şekilde özetlemektedir. Ayrıca, performans düzeyi ifadesi öğrencinin belirli ihtiyaçlarını tanımlamayı ve öncelik sırasına dizmeyi sağlamaktadır.
Performans düzeyi alınırken tarama kontrol listeleri kullanılmalı. Anne baba veya çocuğu tanıyan kişilerle görüşmeler yapılmalı, gözlem yapılmalı, çocuğun sağlık ve tıbbi bilgileri incelenmelidir.
İlköğretim Okullarında kaynaştırma eğitim programında devam eden öğrencilerin performansı ilköğretim müfredatına dayalı olarak belirlenir. Aşağıda Türkçe ve Matematik derslerine ait örnek performans listeleri yer almaktadır. Söz konusu listeler öğrencinin yapabildiklerine artı (+), yapamadıklarına eksi (-) işaretleri kullanılarak öğrencinin performansı kaydedilebilir
ÖRNEK: TÜRKÇE DERSİ PERFORMANS LİSTESİ:
Duyduğu sesi ayırt eder. |
|
Görsellerle sesi eşleştirir. |
|
Sesi okuma çalışması yapar. |
|
Sesi yazma çalışması yapar. |
|
Seslerden hece oluşturur. |
|
Heceleri okur. |
|
Heceleri yazar. |
|
Hecelerden kelime oluşturur. |
|
Kelimeleri okur |
|
Kelimeleri yazar. |
|
Kelimeleri görsellerle eşleştirir. |
|
Cümle oluşturur. |
|
Cümle okur |
|
Cümle yazar. |
|
Cümleleri görsellerle ifade eder. |
|
Metin oluşturur. |
|
Metin okur. |
|
Kendini yazılı ifade eder. |
|
Noktalama işaretlerini bilir. |
|
Rakamları okur ve yazar. |
|
Nesne sayısı 10’dan az olan bir topluluktaki nesnelerin sayısını |
|
Belirler bu sayıyı rakamla yazar. |
|
100 içinde ileriye doğru 1’er ve 10’ar ritmik sayar. |
|
20 içinde geriye birer sayar. |
|
Miktarı 10 ile 20 arasında olan bir grup nesneyi |
|
Onluk ve birliklerine ayırarak gösterir. |
|
Nesne gruplarını azlık ve çokluklarına göre karşılaştırır. |
|
Sıra bildiren ilk yirmi sayıyı kullanır. |
|
Öğrenci duyduğu sesi ayırt eder. Görsellerle sesi eşleştirebilir. Ama sesleri tanımamaktadır |
1.Öğrenci sene sonunda okuma-yazma becerileri kazanır
|
1.1 Ahmet okuma yazmaya hazırlık becerileri kazanır.(5/5) 1.2 Ahmet çizgi çalışmaları yapar. .(5/5) 1.3 Ahmet sesleri tanır.(5/5) 1.4 Ahmet seslerden hece oluşturur. .(5/5) |
1.1.1 Ahmet defteri uygun olarak kullanır.(5/5) 1.1.2 Ahmet kalemi uygun olarak kullanır.(5/5) 1.1.3 Ahmet silgiyi uygun olarak kullanır.(5/5)
|
|
2.
|
2.1 2.2 2.3 2.4 |
2.1 2.2 2.3 2.4 |
|
3.
|
3.1 3.2 3.3 3.4 |
3.1 3.2 3.3 3.4 |
|
4.
|
4.1 4.2 4.3 4.4 |
4.1 4.2 4.3 4.4 |
|
Tema | |
Öğrencinin Performans Düzeyi | Öğrenci duyduğu sesi ayırt eder.Görsellerle sesi eşleştirebilir.Ama sesleri tanımamaktadır |
Uzun Dönemli Amaç | Öğrenci sene sonunda okuma-yazma becerileri kazanır. |
Kısa Dönemli Amaç | Ahmet okuma-yazmaya hazırlık becerileri kazanır.(5/5) |
Öğretimsel Hedef | Ahmet defteri uygun olarak kullanır.(5/5) |
Öğretim Süreci | |
A)Öğretimin yapıldığı yer | Sınıf |
B)Araç – gereç | Defter, kalem.silgi |
C)Öğretimde Kullanılan Yöntemler | Açık anlatım, Model olma |
D)Süre | 40 dk. |
E)Dersin işlenişi | Çalışmaya başlarken öğrencinin dikkatinin çekilmesi, çalışmanın amacının anlatılması. Uyması gereken kurallar ve pekiştireçlerin açıklanması. Çalışmada kullanılacak araç-gereç tanıtılması. Öğretmen tarafından defterin nasıl kullanılacağı açık anlatım yöntemiyle anlatılması. Model olunarak gösterilmesi. Öğrenciden gösterilenleri yapmasının istenmesi. Öğrencinin çalışmasının gözlenmesi. gerek duyulursa fiziksel ve sözel yardımda bulunulması. |
Değerlendirme | Öğrencinin öğretimsel sürecinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve sonuçların kaydedilmesi. |
ÖRNEK: MATEMATİK DERSİ PERFORMANS LİSTESİ:
1. BASAMAK: Öğrencinin performans düzeyine uygun olarak eğitim programının hazırlanması gerekir.
EĞİTİM PROGRAMINI HAZIRLAMA AŞAMALARI
a)UZUN DÖNEMLİ AMAÇLAR VE YAZIMI:
Uzun dönemli amaçlar, öğrenciden uzun bir zaman sonunda(bir öğretim dönemi veya öğretim yılı gibi)edinmesini istediğimiz davranışlardır.
Şu sorular öğrenci için uzun dönemli amaçların belirlenmesine yardım eder.
- Yetersizliği nedeniyle genel program alanlarından hangisinde sorunu var.
- Yeterli olduğu program alanları nelerdir?
- Öğrenci öğretim yılı sonunda ne yapması gerekir?
Örneğin;
Uzun Dönemli Amaç 1: Öğrenci yılsonunda okuma-yazma becerileri kazanır.
b) KISA DÖNEMLİ AMAÇLAR VE YAZIMI:
Kısa dönemli amaçlar, Uzun dönemli amaca ulaşmak için kazanılması gereken alt becerileri ifade eder. Bir başka ifadeyle öğrencinin şu anki performans düzeyiyle UDA arasındaki ölçülebilir ara basamaklardır. Burada önemli olan uzun dönemli amaçları mantıklı alt becerilere bölmektir.
Örneğin kalem tutmayı bilmeyen ve Uzun dönemli amacı “okuma yazma becerileri kazanır” olan bir öğrencinin kısa dönemli amaçları;
Öğrenci okuma yazmaya hazırlık becerilerini kazanır.
Öğrenci çizgi çalışmaları yapar.
Öğrenci sesleri ayırt eder.
Kısa dönemli amaçların öğeleri:
BEP’te kısa dönemli amaçlar özel gereksinimli tek bir öğrenci için ve ismi ile ifade edilmelidir.
Kısa dönemli amaçlarda öğrencinin ne yapacağı ve hedefe ulaşma ölçütü açıkça belirtilmelidir. Hedefe ulaşma ölçütünü hedefin içeriğine uygun olarak, zaman sınırını (Ders saati içinde uygun olarak oturur gibi),doğru madde oranı ya da yüzdesini (Beş denemenin beşinde doğru yazar gibi),belirten ölçüt türleri kullanılabilir
İstenilen davranışın hangi koşullar altında meydana geleceğinin açıkça belirtilmesi gerekir.
Amaçlar yazılırken mümkün olduğunca gözlenebilir ve somut olan ifadeler kullanılmalıdır. “Öğretmeni dinlemeyi bilir” ifadesi yerine “Öğrenci öğretmen konuşurken arkasına yaslanıp sessiz biçimde öğretmene bakar” ifadesi daha doğru bir ifadedir.
Örnek: Ahmet beş denemenin beşinde doğru olarak çizgi çalışması yapar.
2. BASAMAK: Bireyselleştirilmiş Öğretim Programının Hazırlanması;
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programında yer alan hedeflerin gerçekleştirilmesi için hangi yöntem, araç-gereç, süre değerlendirme yöntemi kullanılacağını ifade eder. Aşağıda Bireyselleştirilmiş Öğretim Programı (BÖP)örneği bulunmaktadır.
ÖRNEK BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI FORMU
Öğrencinin Adı-Soyadı : Ahmet Sınıfı : 3
BEP hazırlama Tarihi : 5 Ders : Türkçe
Öğrencini Performans Düzeyi
Uzun Dönemli Amaç Kısa Dönemli Amaçlar Öğretimsel Amaçlar Tarih
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ ÖĞRETİM PROGRAMI
Öğrencinin Adı Soyadı : Ahmet
Sınıf: 5